گوش دادن مؤثر، جذب فعالانه اطلاعات است که توسط سخنران به شما داده می‌شود؛ همچنین علاقه شما به گوش دادن را نشان می‌دهد و از طرف شما، بازخوردی برای سخنران فراهم می‌آورد؛ به طوری که او متوجه شود پیام توسط شما دریافت شده است. انتقال و برقراری ارتباط کلامی مانند، نوشتن یک خبرنامه، مستلزم تلاش برای انتخاب کلمات صحیح و نشانه‌های غیرکلامی برای انتقال پیام است تا آن‌ها همانطور که قصد دارید توسط مخاطب شما تعبیر و تفسیر شوند. شنوندگان مؤثر به سخنران نشان می‌دهند که آن‌ها پیام را شنیده و درک کرده‌اند. 

انتقادات رایج در رابطه با تکنیک‌های گوش دادن مؤثر:

 زمانی‌که من این اصول را خارج از دانشگاه و به مدیران آموزش می‌دهم، انتقادات زیادی برای استفاده از آن‌ها می‌شنوم. در ادامه سه انتقاد رایج را برای شما بیان می‌کنم: 

  انعکاس، سرعت مکالمه را آهسته می‌کند و زمان را تلف خواهد کرد: بله زمان یک منبع باارزش است و شما قصد دارید تا آن‌را با دقت استفاده و سرمایه‌گذاری کنید. انعکاس زمان شما را تلف می‌کند، ولی همچنین می‌تواند در ذخیره کردن زمان نیز به شما کمک بکند. خیلی از اوقات نشان دادن انعکاس تنها به اعلام گوش کردن به فرد مقابل ختم نمی‌شود؛ بلکه نشانۀ دقت فهم است و فرصتی برای شفاف‌سازی فراهم می‌آورد. انعکاس زمان شما را می‌گیرد، ولی اشتباهات رایج ارتباط را تصحیح می‌کند. 

  بازتاب ممکن است ساختگی، احمقانه یا یک مهربانی آشکار به نظر برسد: شنوندگان ماهر می‌دانند که نمایش شنیدن سخنان کسی توسط انعکاس، نیازمند خلاقیت است و آن‌ها باید تفسیرات خلاقانه و انعکاس را تمرین کنند و در این حوزه رشد کنند. بله، روند یادگیری نحوه استفاده از انعکاس می‌تواند برای افراد بی‌تجربه، ناشیانه یا شرم‌آور باشد. با این حال، دقت کنید که از تمرین کردن و یادگیری یک مهارت به دلیل اینکه نگران هستید در آن ماهر نشوید، دوری نکنید. بهتر است علی‌رغم مرحله‌ای که احتمالا شرم‌آور است، مهارت‌های ارتباطی خود را طی زمان رشد دهید؛ به جای اینکه به دلیل ترس از اتفاقات ناخوشایند کلا از خیر رشد این مهارت‌ها بگذرید. 

  من وقت ندارم که گزارشات را به صورت مستقیم گوش کنم: بله، مشکل مدیریت زمان وجود دارد. به نظر می‌رسد بهترین راه استفاده از زمان این است که مشکلات را بشنوید، مشاوره بدهید و مسیر خود را ادامه دهید. این راه ممکن است روش خوبی برای مدیریت زمان باشد یا نباشد. با دقت به عواقب این بیاندیشید که به کارمند خود نشان دهید، صرف کردن وقت برای گوش دادن به سخنان آن‌ها خیلی مهم نیست تا برای شما به یک اولویت عالی تبدیل شود. مدیرانی که آن امر را در اولویت بالایی قرار می‌دهند روابط محکم‌تر، تعهد کارکنان و یک شبکه حمایتی برای خود ایجاد می‌کنند.