نگرش ها و اهداف

  1. اهداف و اولویت هایتان را برای یک ترم تنظیم کنید و سپس یک برنامه برای رسیدن به هر هدف تهیه کنید. بعضی از اهداف شما ممکن است مرتبط با تحصیل و بقیه ممکن است دغدغه هایی مانند رشد شخصی، تناسب بدنی، روابط و غیره باشد.

الف) مثال هدف: گرفتن نمره بالا در این ترم

ب)  مثال برنامه:

  1. در همه کلاس ها حضور داشته باش
  2. همه تکالیف را به موقع تحویل بده
  3. هر روز چهار ساعت مطالعه کن
  4. کنترل محیط مطالعه تان را به دست بگیرید

          الف) یک محیط  برای مطالعه پیدا کنید که چیزهایی که حواستان را پرت می کنند در آن نباشند. فقط در آن مکان مطالعه کنید و کار دیگری به جز مطالعه در آن جا انجام ندهید.

          ب) برنامه ریزی کنید که به طور منظم مطالعه کنید؛ برای هر روز زمانی را برای مطالعه اختصاص بدهید.

  1. یاد بگیرید زمان تان را موثر مدیریت کنید.

          الف) یک برنامه زمانی بسازید و به آن بچسبید.

          ب) یک لیست از کارهایی که هر روز باید انجام بدهید بنویسید.  برای هر کار یک اولویت تعیین کنید و زمان هایتان را با کارهایی که اولین اولویت را دارند (A) پر کنید.

  1. اولویت اول (A) به تکالیفی که اهمیت بالایی برای شما دارد اختصاص داده می شود. این ها تکالیفی هستند که شما می خواهید آن ها را انجام دهید برای اینکه به شما در دستیابی به اهدافتان کمک خواهند کرد. همچنین کارهایی که محدودیت های فوری زمانی در این طبقه قرار می گیرند.
  2. اولویت دوم (B) به تکالیفی که اهمیت متوسط دارند اختصاص داده می شود.
  3. اولویت سوم (C) تکالیفی هستند که اهمیت کمی دارند؛ این تکالیف می توانند اصلا انجام نشوند.

ج) توجه کنید که اولویت ها می توانند تغییر کنند. آن تکلیفی که اولویت سوم (C) بود ممکن است بخاطر اینکه به مهلت پایانی خود نزدیک می شود، اولویت اول (A) یا اولویت دوم (B) شود.

د) دو سوال از خود بپرسید:

  1. "آن چه الان انجام می دهم به من در رسیدن به اهدافم کمک می کند؟"
  2. " اگر من این کار را انجام ندهم، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟"
  3. با به کار گرفتن تفکر منطقی خودتان را به مطالعه تشویق کنید.

الف) فکرهای غیرمنطقی تان درباره مطالعه را بشناسید و آن ها را با ایده های مفیدتر جایگزین کنید. برای مثال، این فکر که "وقت هم برای مطالعه و هم برای تفریح وجود ندارد" می تواند با این فکر جایگزین شود که "اگر از وقتم به طور موثر استفاده کنم وقت زیادی برای هم تفریح و هم مطالعه دارم."

ب) شیوه های فکرکردنی را که باعث به تعویق انداختن کارها (اهمال کاری یا procrastination) می شود، حذف کنید. برای مثال جملاتی شبیه "من وقت زیادی برای انجام پروژه ام دارم" اغلب منجر می شود انجام پرژوه تا دقیقه آخر به تعویق بیفتد.

ج) درباره تکالیف مدرسه یا دانشگاه، یک نگرش مثبت در خود ایجاد کنید.

  1. کار کلاسی را به عنوان کمک کننده در دستیابی به اهداف بلندمدت خود ببینید.
  2. در هر موضوع به دنبال نکات جالب و کاربردی باشید.
  3. همه ی استادهای خود را بشناسید. شناخت استادان به شما کمک خواهد کرد درباره درس هایتان مثبت تر باشید و در صورتی که به کمک آن ها نیاز داشتید کمک گرفتن را راحت تر خواهد کرد.

تکنیک های مطالعه

  1. تکلیف درس را قبل از کلاس بخوانید. مشارکت فعال در خواندن کتاب برای فهم موضوع مهم است. یک روش پیشنهادی برای خواندن کتاب ها که خیلی گفته شده است روش SQ4R است.

S-Survey نگاهی کلی به فصل بیندازید، به تقسیم بندی فصل، عنوان ها، جدول ها و شکل ها دقت کنید. خلاصه فصل را بخوانید. این کار یک نگاه کلی از محتوای فصل و چهارچوب برای سازمان دادن به محتوا می دهد.

Q= Question  عنوان هر بخش را به سوالی تبدیل کنید که می خواهید به آن جواب بدهید. همچنین سعی کنید سوالاتی را که ممکن است در امتحان بیاید، حدس بزنید.

R=Read  فصل را بخش به بخش بخوانید. سعی کنید به سوالاتی که طرح کرده اید، جواب بدهید.

R=Recite  سوالات را جواب دهید و نکات اصلی را شفاهی با خود تکرار کنید . همچنین شما می توانید نکات کلیدی و پاسخ ها را برای مراجعه های بعدی بنویسید.

R=(W)Rite ابتدا سوال را بنویسید و سپس جواب سوال را فقط با استفاده از واژه های کلیدی، لیست ها و غیره بنویسید.

R=Review در زمانی کوتاه، نگاه کلی به مواد درس بیندازید تا مطمئن شوید به همه ی نکات اصلی توجه کرده اید. به معنی و کاربرد نکات اصلی فکر کنید.

  1. کارتهایی با اندازه حدوداً 7.5 در  5 سانتی متر استفاده کنید. در یک طرف کارت سوالات و در طرف دیگر جواب ها را بنویسید و به عنوان فلش-کارت از آن ها استفاده کنید. اگر آن ها را همراه خود داشته باشید، می توانید در زمان هایی که منتظر اتوبوس هستید، در آسانسور یا مسیر پیاده روی تا کلاس چندین کارت را مطالعه کنید.
  2. همه ی تکالیفی که به شما داده شده را کار کنید، حتی اگر تکالیف [بوسیله استاد] جمع نمی شود. سپس تعدادی تکلیف اضافه را نیز حل کنید. برای حفظ کردن، تمرین در جلسات کوتاه اما در طول چند روز نسبت به تمرین در یک جلسه طولانی نتیجه بهتری می دهد.
  3. به اهمیت مرورکردن منظم توجه کنید. نکته هایی را که سر کلاس یادداشت برداری کرده اید، هر روز مرور کنید و زمانی برای مرور هفته ای هر درس داشته باشید.
  4. از روز اول هر ترم مطالعه را شروع کنید و تا آخر ترم ادامه دهید. خیلی وقت ها بدون اینکه متوجه باشید، کلاس های ماه اول به "سازگارشدن" یا "جمع و جور کردن" می گذرد. اما اغلب باعث می شود خیلی از کار آن ترم عقب بمانید. این اتفاق باعث می شود چرخه معیوبی تشکیل شود که برای آماده شدن برای امتحان یک درس همه درس های دیگر را کنار بگذارید و این کار یکی پس از دیگری برای همه درس ها تکرار شود. بهترین راه مدیریت این چرخه مشکل دار جلوگیری از اتفاق افتادن آن است.

یادداشت برداری

یادداشت برداری از ارائه استاد مهم است برای اینکه شما چیزهایی که استاد فکر می کند مهم است، را ثبت کنید. شما باید مطالب اصلی و به اندازه ای که نیاز است اطلاعات مرتبط با آن ها را بنویسید تا یک ایده کامل از درس برای مرور بعدی داشته باشید.

برای یادداشت برداری آماده شوید.

  1. قبل از کلاس تکلیف را بخوانید.
  2. یادداشت های جلسه قبل را مرور کنید.
  3. جایی بنشینید که صدای استاد را بشنوید و تخته را ببینید.

نشانه هایی که موضوعات اصلی را نشان می دهند:

  1. شمارش ها (اولا، ثانیا، ... ، پنج گام، چهار دلیل)
  2. جمع بندی ها (بنابراین، در نتیجه)
  3. نشانه های کلامی مانند مکث، بالا و پایین رفتن صدا، تکرارها)
  4. همه ی نوشته های روی تخته و برگه های توزیع شده در کلاس مهم است.

بخش های ظاهری یادداشت برداری:

  1. یادداشت هایتان را همان دفعه اول خوش خط بنویسید؛ برنامه پاکنویس کردن نگذارید بخاطر این که احتمالا وقت نخواهید کرد.
  2. فقط ¾ (سمت چپ) برگه را بنویسید. ¼ (سمت راست) باقی مانده را برای سوالاتتان، خلاصه ها، کامنت ها، نوشته هایی از مطالبی که بیرون از کلاس خوانده اید بگذارید. وقتی مرور می کنید با کاغذی سمت چپ را بپوشانید و سعی کنید مطالب پوشانده شده را با استفاده از کلمات سمت راست بخاطر بیاورید (برای نمونه به برگه زیر نگاه کنید)
  3. سعی کنید با کلمات خودتان یادداشت بردارید تا اینکه آنچه استاد می گوید را مثل دیکته بنویسید. از مخفف ها هر جا مناسب بود استفاده کنید اما آنقدر افراط نکنید که نتوانید بعداً مخفف ها را به خاطر بیاورید.
  4. اگر مطلبی را از دست دادید جای خالی برایش بگذارید و یادداشت برداری را ادامه دهید. بعدا می توانید از همکلاسی ها یا استاد آن قسمت را بپرسید.
  5. تمام مدت کلاس به کلاس توجه کنید.
  6. بلافاصله بعد از کلاس یادداشت هایتان را مرور کنید؛ وقتی هنوز مطالب درسی تازه است، اطلاعات را اضافه کنید یا ابهام های خود را رفع کنید.
  7. هر روز یادداشت هایتان را مرور کنید.

 

نمونه برگه یادداشت

از سمت راست برگه به عنوان ستون یادآوری استفاده کنید

در ¾ سمت چپ یادداشت ها را بنویسید

آمادگی یادداشت برداری

آمادگی برای یادداشت برداری:

-         تکالیف را قبل از کلاس بخوان

-         قبل از کلاس یادداشت ها را مرور کن

-         جایی بگیر که نزدیک استاد باشد

علامت های ایده های اصلی

ایده های اصلی با موارد زیر مشخص می شوند:

-         نشانه های کلامی (مکث، تون صدا، تکرارها و غیره)

-         خلاصه ها (اول و آخر کلاس)

-         لیست ها (پنج قدم، چهار دلیل)

-         جزوه ها، مطالب روی اسلاید یا تخته

 

مدیریت زمان

صحبت کردن با خود

از خودتان بپرسید: "الان بهترین کاری که می توانم با زمانی که در اختیار دارم انجام دهم چیست؟"

این سوال را مرتب از خود بپرسید تا برایتان یک عادت شود.

شغل شما: دانشجو

دانشجو بودن یک شغل است و یک شغل تمام وقت است. برای این که به طور موثر کار کنید لازم است مدیریت زمان موثر را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید بخشی از چیزی که شما به عنوان یک دانشجو با تجربه باید یاد بگیرید این است که چگونه زمان خودتان را مدیریت کنید.

همه ی وقت ما وقت خالی است

هرکس مقدار مساوی یعنی 168 ساعت در هفته برای انجام هر آن چه نیاز دارد انجام بدهد، وقت دارد. اما شما می گویید، چطور وقتی کلاس، آزمایشگاه، کار و مانند این کارها را دارم، همه ی وقت من می تواند خالی باشد؟ درست است، اما به خاطر داشته باشید شما انتخاب کرده اید که دانشجو باشید، شما انتخاب کرده اید که در فعالیت های فوق برنامه شرکت کنید، شما انتخاب کردید که چه زمانی را به خوردن، خوابیدن، فعالیت اجتماعی و غیره بپردازید. پس به خاطر داشته باشید- شما انتخاب های می کنید که زمان خود را چطور بگذرانید.

زمان شما کجا می رود؟

به خاطر داشته باشید- زمانی که برنامه ریزی نشده است بیشتر برای کارهای اولویت پایین یا غیرضروری هدر می شود در حالی که این کارها بهتر است به تعویق بیفتند یا اصلا انجام نشوند.

چطور زمان خود را برنامه ریزی کنید؟

زیر نظر داشتن خود

  1. فعالیت های مطالعه تان را در هر روز به مدت یک هفته در دفترچه ای یادداشت کنید. تاریخ، مکان و زمان شروع و پایان مطالعه، نوع فعالیت مطالعاتی که انجام دادید، هر فکر یا احساسی که قبل یا بعد مطالعه داشته اید را بنویسید.
  2. بعد از جمع آوری اطلاعات برای 1 هفته یک برنامه پیشرفت تدریجی برای خود شروع کنید. چقدر زمان برای مطالعه صرف کردید؟ این زمان خوب و باکیفیت بود یا شما در خیالپردازی و حواس پرتی بودید؟ آیا موضوعات درسی را که دوست ندارید حذف کردید؟ آیا جاهایی که در آن ها مطالعه کردید برای مطالعه مناسب بود؟ چه چیزهایی درباره مطالعه به خودتان گفتید؟ آیا همراه با مطالعه احساس های خاصی مانند اضطراب، افسردگی، خشم، لذت و احساس خوب در ذهن شما آمد؟

یک برنامه برای زندگی بریزید نه یک برنامه فقط برای مطالعه

  1. تمام قرارهای با زمان ثابت در هفته را ثبت کنید- کلاس ها، آزمایشگاهها، ساعت های کار و غیره.
  2. فعالیت های تکراری دیگر را برنامه ریزی کنید- خوردن، خوابیدن، لباس پوشیدن، اتو کردن و غیره.
  3. زمان های مطالعه تان را در وقت های 20 تا 50 دقیقه ای با 5 تا 10 دقیقه استراحت برنامه ریزی کنید. موضوعات مشخص را برای زمان های مشخص برنامه ریزی کنید.
  4. بعد از دوره های مطالعه تان زمان هایی را به تفریح و فعالیت های اجتماعی اختصاص دهید.
  5. از برنامه ریزی بیش از حد و جزئیات خیلی زیاد اجتناب کنید.
  6. زمان کافی برای خواب، وعده های غذایی متعادل و ورزش را در برنامه بگنجانید.
  7. وقتی نیاز بود برنامه را با شرایط تنظیم کنید- انعطاف پذیر باشید. هدف برنامه شما این است که به شما اجازه دهد زمان تان را کنترل کنید، نه به زمان اجازه دهد شما را کنترل کند.
  8. اگر از برنامه منحرف شدید یا اگر برای چند روز یا حتی چند هفته از برنامه پیروی نکردید، دلسرد نشوید! به برنامه برگردید یا اگر برنامه غیر واقع بینانه است آن را اصلاح کنید.

چه قدر باید مطالعه کنید؟

قانون ثابتی وجود ندارد. قانون قدیمی 2ساعت مطالعه به ازای هرساعت کلاس، احتمالا برای بیشتر دانشجویان غیرواقعی و حتی غیرضروری است. برای پیدا کردن مقدار مناسب ساعت مطالعه مورد نیازتان آزمایش کنید. برای شروع، سعی کنید حداقل 30 تا 35 ساعت هر هفته در فعالیت های مربوط به درس سپری کنید (کلاس ها، آزمایشگاه ها و مطالعه).

هر روز لیستی از "کارهایی که امروز باید انجام بدهم" تهیه کنید

و اولویت ها را روی لیست تان قرار دهید.

نکته های مدیریت زمان

  1. یاد بگیرید به آن هایی که برنامه مطالعه شما را بر هم می زنند، "نه" بگویید.
  2. از زمان های انتظار برای مطالعه یادداشت ها و خواندن منابع استفاده کنید.
  3. مواظب بی نقص گرایی باشید.
  4. به خاطر داشته باشید شما نیاز دارید زمانی برای فعالیت اجتماعی و کارهای شخصی هم داشته باشید.
  5. اگر مدتی است چیزی را دائما به تاخیر می اندازید، تصمیم بگیرید هر بار فقط 5 دقیقه روی آن کار کنید.
  6. در مورد پروژه هایی که موعد آن 3 تا 6 هفته بعد است، اینکه نیم ساعت در هفته برای انجام آن وقت بگذارید راحت تر از این است که آخر هفته قبل از موعد تحویل را خراب کنید.
  7. آخرهفته ها را منفجر نکنید. کارتان در طول هفته همراه با احساس خوب پیشرفت انجام دهید و اجازه دهید آخر هفته برای خودتان باشد.
  8. یادداشت هایی به صورت کارت یا ویس روی تلفن همراهتان ایجاد کنید.
  9. دانشگاه با دبیرستان متفاوت است. مقدار زمانی که شما در دبیرستان صرف مطالعه در هر هفته می کردید احتمالا در دانشگاه شما را عقب می اندازد. به تدریج خودتان را به میزان مطالعه بیش تر عادت دهید.

خودگویی هایی که برای مطالعه مزاحمت ایجاد می کند

وقتی با این تصمیم که مطالعه کنم یا مطالعه نکنم، مواجه می شوید، شما مشغول یک گفتگو با خودتان می شوید. در لیست پایین بعضی جمله ها آمده است که شما را متقاعد می کند درس نخوانید. نتیجه این جمله ها این است که "من الان درس نمی خوانم". اما این جمله ها همیشه شیوه منطقی، واقعی و درست برای توصیف موقعیت نیستند. اگر یاد بگیرید خودگویی خودتخریبگر (self-defeating) خودتان را بشناسید می توانید با خودتان به شیوه های مفیدتری صحبت کنید که منجر به انگیزه بیشتر ، به تعویق انداختن کمتر و نگرش های مطالعه بهتر می شود. بعضی از خودگویی های منفی رایج در پایین آمده است. وقتی که  شما متوجه می شوید که دارید با خود این طور حرف می زنید یا این افکار را در سر می پرورانید، حواستان باشد دارید به خودتان اجازه می دهید که درس نخوانید. اگرچه شما ممکن است از مطالعه نکردن در آن لحظه لذت ببرید، اما پیامد طولانی مدت درس نخواندن بیشتراوقات لذت بخش نیست (برای مثال نمره های پایین، فشار شب امتحان، احساس گناه).

هر روز این لیست را چک کنید و ببینید چه تعداد جمله های منفی نسبت به خودتان استفاده می کنید. سعی کنید هرچقدر می توانید آن ها را کم کنید.

 

حس و حال درس خواندن ندارم.

من گرسنه ام.

خوابم می آید.

خسته ام.

حال و هوای درس خواندن ندارم. تو مود درس خوندن نیستم.

این درس خیلی سخت است.

این موضوع خیلی دشوار است.

پایه این موضوع در من ضعیفه.

من ناامیدم.

 

 

این مطالب هیچ موقع لازم نمی شود.

این مطالب احمقانه ارزش وقت گذاشتن ندارد.

 

لازم نیست الان درس بخوانم.

من این مطلب را دیروز (قبلا) خوانده ام.

بعدا این کار را انجام می دهم.

من خیلی برای انجام این کار وقت دارم.

خیلی زود است از الآن برای امتحان درس بخوانم. موقع امتحان یادم می رود.

 

این خیلی مطلب دارد من نمی توانم آن را تمام کنم.

در هر صورت وقت ندارم تمام مطلب را بخوانم.

استاد واقعا خیلی انتظار دارد.

چه درس بخوانم چه نخوانم هیچ فرقی نمی کند.

واقعا بی فایده است مطالعه کردن برای ...

مطالعه کردن در این درس کمکی نمی کند...

من این استاد را دوست ندارم.

استاد اصلا توجه نمی کند و برایش مهم نیست.

 

نمی توانم تمرکز کنم.

حواسم خیلی پرت می شود.

آدم ها حواسم را پرت می کنند.

من اینجا نمی توانم درس بخوانم ( یا هرجای دیگری هم نمی توانم درس بخوانم).

 

من الان نمی توانم درس بخوانم، من ..... را بخاطر درس خواندن از دست می دهم.

اگر الان مطالعه کنم کارهایی را که می خواهم انجام بدهم از دست خواهم داد.

من نمی توانم هم درس بخوانم و هم کارهایی که می خواهم انجام دهم.

الآن کارهای دیگری غیر از درس خواندن دارم.

اگر الان درس بخوانم چیزهایی که دارد اتفاق می افتد را از دست می دهم.

هیچ کس درس نمی خواند.

 

 

چگونه بدون اینکه تلاش کنیم، از درس خواندن فرار کنیم (به هر قیمتی از موارد زیر اجتناب کنید)

  1. کتاب ها و جزوه هایی را که به آن ها نیاز دارید تهیه نکنید. این به شما اجازه می دهد که مکالمه های زیادی با دوستانتان که در خوابگاه با شما زندگی می کنند، داشته باشید.
  2. بعد از این که مطالعه را شروع کردید به این موضوع توجه کنید که باید دستشویی بروید یا گرسنه هستید یا لازم است نامه ای بنویسید یا اینکه تکلیف درسی برایتان واضح نیست یا یک قرار دوستانه یادتان بیاید.
  3. به این فکر کنید که این درس چقدر خسته کننده است و اگر استادتان فقط نصف وظیفه اش را انجام می داد، فهم همه ی مطالب راحت تر بود و مطالب جالب تر بودند.
  4. تمام وقت را برای مطالعه برنامه ریزی کنید و هیچ تفریحی در برنامه قرار ندهید. این به شما اجازه می دهد که احساس کنید خیلی آدم متعهدی هستید و کمک می کند نبینید که کیفیت مطالعه شما واقعا کم است.
  5. نگرش برتری و رضایت از خودی را در خودتان به وجود بیاورید، این می تواند دیگران را تحت تاثیر قراردهد به این صورت که شما نیازی به مطالعه ندارید و مطالعه کسرشأن شماست و ارزشش را ندارد که به مطالعه جدی توجه کنید.
  6. فقط در اتاق هال خانه یا لابی خوابگاه یا سوئیت که در آن باز است درس بخوانید. این شما را مطمئن می کند اگر کسی بیاید یا تلفن بزند، شما آن جا خواهید بود.
  7. وقتی کسی می آید و مطالعه شما را به هم میزند، به او نگویید برود بخاطر این که به احساسات او صدمه می زنید.
  8. اگر اتاقتان خیلی ساکت است، در کتابخانه جایی برای مطالعه پیدا کنید که فضای اجتماعی فعالی دارد ( یا می توانید از یک کافه استفاده کنید، کنار تلویزیون، و میزی که گروهی دارند کارت بازی می کنند). چرا باید فضای مطالعه کسل کننده باشد؟
  9. چیزهایی که درباره مطالعه در دبیرستان یاد گرفتید را به خاطر داشته باشید و به آن ها عمل کنید. دانشگاه هیچ تفاوتی با دبیرستان ندارد.
  10. به خاطر داشته باشید "میز تمیز، مرتب و میزی که حکاکی ندارد، نشانه ای از ذهن بیمار است".
  11. هر گز کتابی که از آن لذت نمی برید را مطالعه نکنید به خاطر اینکه واضح است هیچ وقت از آن استفاده نخواهید کرد.
  12. همیشه به خاطر داشته باشید اگر وقتی درسی را که نخوانده اید پاس نکنید، دیگران فکر می کنند شما باهوش تر هستید تا این که برای آن امتحان بخوانید و  قبول نشوید.

منابع کمک برای مشکلات تحصیلی

  1. به محض این که فهمیدید مشکل دارید به دنبال کمک باشید.
  2. اساتید معمولا مایلند به شما کمک کنند یا شما را به منابع دیگر کمک ارجاع دهند. وقتی چیزی را نمی فهمید آن را در کلاس بپرسید یا قراری برای دیدن استاد بیرون از کلاس بگذارید.
  3. معمولا مرکز مشاوره دانشگاه برای کمک به شما در دسترس هستند. اگر شما محلشان را نمی دانید از دیگران یا مسئولین دانشکده سوال کنید. آن ها مشاورانی دارند که می توانند به شما در مشکلات تحصیلی کمک کنند.

 

 

هوشمندانه تر کار کنید ، نه سخت تر