نوجوانی می‌تواند هم برای نوجوان و هم برای والدینش دوران سختی باشد . در‌واقع پژوهش ها در مورد والدین نوجوانان نشان می‌دهد که والدین به‌خصوص پدرها کم‌ترین بهزیستی را دارند. وقتی که نوجوان از نظر جسمانی، اجتماعی،‌ و هیجانی رشد می‌کند به موازات تغییراتی در والدین اتفاق می‌افتد که مکمل رشد نوجوان است. والدین باید با دغدغه های رشدی که بین آن‌ها و نوجوان مشترک است سازگار شوند. مثلاً در حالی که نوجوان وارد رشد سریع جسمانی می شود، دغدغه والدین در مورد رشد بدنی خودشان افزایش می یابد. وقتی نوجوان دارد توانایی پیش‌بینی نسبت به آینده پیدا می‌کند وبرای آينده دغدغه دارد، والدین احساس می‌کنند که فرصت های آینده آن‌ها هم محدود است. و در حالی که نوجوان به شغل و نقش‌های بزرگسالی که پیش رو دارد فکر می کند،‌ممکن است والدین به رکود شغلی رسیده باشند.

دلایل زیادی برای این وجود دارد که والدین در رابطه با نوجوان دچار مشکل می شوند . از جمله از دست دادن کنترل روی نوجوان، ترس از اینکه امنیت نوجوان در اثر استقلال بیش تر او به خطر افتد. دلایل اصلی برای استرس والدین شامل فشاری است که نوجوان برای آزادی به آن‌ها وارد می‌کند،‌اینکه نوجوان نمی‌تواند از توصیه‌های والدین پیروی کند و رفتارهای نابهنجار از خود نشان می دهد و والدین هم بعضی اوقات نمی دانند روش رفتار با نوجوان نافرمان چیست. به همین دلیل است که والدین از صفات "لجباز" ، "گستاخ" ، یا "گوش نکن" برای توصیف بعضی از رفتارهای نوجوانان استفاده می کنند. برای پدر یک نوجوان چالش های زیادی وجود دارد اما به یاد داشته باشید که شما برای فرزندتان مهم هستید. نظر سنجی گالوپ در سال ۱۹۹۶ نشان داد که بیش از ۹۰٪ پاسخ دهندگان معتقد بودند که « پدران نقش منحصر به فردی در رفتار فرزندان دارند». بنابراین توصیه ما به پدرها این است که دست نکشید و ناامید نشوید. پدری کردن برای یک نوجوان ممکن است این احساس را به همراه داشته باشد که شما کنترل خودتان را بر رفتار نوجوان از دست داده اید. اگر با این حس کنترل از دست رفته با محدود کردن بیش تر نوجوان مقابله کنید این کار او را از شما می راند . به جای این رفتار تلاش کنید بر رفتار خود تمرکز کنید، مهارت های فرزند پروری خود را بهبود دهید و شیوه ارتباط موثر با نوجوان را یاد بگیرید. راه‌های زیادی برای تقویت رابطه شما با فرزند نوجوانتان وجود دارد:

درک کردن

یکی از سوال های مهم والدین این است که چگونه با نوجوان ارتباط برقرار کنیم. یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط برقرار کردن با نوجوان درک کردن دنیای اوست. نوجوانی زمانی است که تقریباً همه جنبه‌های :زندگی دستخوش تغییر و تحول می شود.

  • جنبه اجتماعی: نسبت به سال‌های قبلی زندگی، دوستان نقش خیلی مهم‌تری در زندگی نوجوان دارند. نوجوانان برای هنجارهای اجتماعی مثلاً در انتخاب لباس، موسیقی، مدل مو یا فعالیت‌ها به دوستانشان نگاه می کنند. اما آرام باشید پدر، آن‌ها هنوز هم برای ارزش‌ها و رفتار اخلاقی به شما نگاه می کنند .
  • جنبه روانشناختی: همزمان با اینکه نوجوانان تلاش می‌کنند از استقلال به سمت وابستگی بین فردی حرکت کنند تغییراتی در آن‌ها رخ می دهد.معمولا استقلالی که آن‌ها طلب می‌کنند بیش از مقداری است که والدین مایل هستند به آن‌ها بدهند. هدف از این فشاری که آن‌ها برای استقلال می‌آورند این است که در نهایت بتوانند روی پای خود بایستند.
  • جنبه جسمانی و جنسی: بلوغ همراه با تغییرات زیادی در نوجوان است. رشد سریع جسمانی، رشد غدد جنسی و صفات جنسی ثانویه و تغییراتی در ترکیب بدن از جمله این تغییرات است. این تغییرات بر نگاه نوجوان نسبت به خودش تاثیر می گذارد. نوجوانی بعد از نوزادی یکی از پرسرعت ترین دوره های رشد انسان است. موضوع بلوغ موضوعی است که بین پدر و نوجوان صحبت کردن درباره آن سخت است. به خصوص اگر نوجوان دختر باشد.
  • جنبه تفکر: توانایی تفکر نوجوان به سرعت رشد می کند. نوجوان بهتر از کودک می تواند درباره احتمال ها و موضوعات انتزاعی فکر کند. مثلا درباره موقعیت های فرضی یا اهداف آینده . علاوه بر این، نوجوانان برای اولین بار درباره خود فرایند فکر کردن فکر می کنند (فراشناخت) این باعث می شود که نوجوانان در بحث بسیار قوی شوند.