در این پست می خواهیم به مراحل حل مسئله در روانشناسی خانواده بپردازیم

متاسفانه درصد قابل توجهی از ازدواج ها به طلاق می انجامند. گفته می شود مهم ترین چیزی که طلاق را پیش بینی می کند مسائل مالی، مشکل در جذابیت جنسی یا نبود عشق نیست. بلکه طلاق ناشی از این است که زن و شوهر ها برای حل تعارض ها و مشکلاتشان مهارت کافی ندارند و یا روش هایی که زن و شوهر برای حل تعارض هایشان استفاده می کنند روش های کارآمدی نیست. یکی از مهارت هایی که به زوجین برای حل مشکلات و رسیدن به راه حل کمک می کند مهارت حل مساله است

مرحله اول: مسئله را شناسایی کنید

زمانی را اختصاص دهید و یک مشکل خاص را که می خواهید آن را حل کنید شناسایی کنید. اگر نگران این هستید که این مشکل را با همسر خود در میان بگذارید از خودتان بپرسید " بهترین و بدترین چیزی که ممکن است بعد از مطرح کردن این موضوع با همسرم اتفاق بیفتد چیست؟ " و به این فکر کنید که آیا حاضرید هر دو حالت بهترین و بدترین را بپذیرید؟ .

مرحله دوم: تصمیم بگیرید که آیا این مشکل ارزش مطرح کردن دارد یا خیر

چه قدر انرژی حاضرید برای بهبود رابطه خود بگذارید؟ این مشکل چه قدر بزرگ است؟ و قصد شما از مطرح کردن مشکل چیست ؟ آیا می خواهید طرف مقابل را سرزنش کنید ؟ آیا می خواهید واقعا مشکل را حل کنید ؟ آيا می خواهید برای طرف مقابل احساس گناه ایجاد کنید ؟ یا اینکه می خواهید او را درک کنید؟ وقتی مشکل شناسایی شد و به این نتیجه رسیدید ارزش مطرح کردن دارد، به همسرتان بگویید "مشکل به خصوصی که می خواهم در مورد آن صحبت کنیم ... است" همچنین در مورد این صحبت کنید که چرا فکر می کنید حل این مشکل مهم است ؟ مثلا می توانید بگویید: "من فکر می کنم اگر از قبل درباره این موضوع برنامه بریزیم بهتر است. اینکه این موضوع را در ذهنمان نگه داریم و دنبال جنگ قدرت باشیم ما را به جایی نمی رساند."

مرحله سوم: با مشارکت یکدیگر یک زمان مناسب برای بحث انتخاب کنید

زمان خوبی را انتخاب کنید. هنگام غذاخوردن به همراه یک مهمان یا درست قبل از رفتن سر کار و یا شاید وقتی با ماشین دارید کودکتان را به مدرسه می رسانید زمان های خوبی برای این بحث نیستند. به این فکر کنید که به چه مقدار زمان نیاز دارد؟ و به چه مقدار محیط خصوصی نیاز دارید؟ به عنوان مثال یک نفر می تواند بگوید " می تونیم پنجشنبه شب بعد از شام در اتاق هال صحبت کنیم. آیا این زمان و مکان برای تو مناسبه؟ "

مرحله چهارم: قبل از صحبت کردن تمرکز کنید

قبل از اینکه صحبت را شروع کنید. زمانی را به این اختصاص دهید که احساسات واقعی خودتان، افکارتان، خواسته هایتان و کارهایی که قبلا برای این مشکل انجام داده اید چه بوده اند؟

مرحله پنجم: سه کار مثبت قبلی در مورد مشکل را به یاد بیاورید

اگر قبلا درباره مشکل صحبت کرده اید یا کاری برای حل آن انجام داده اید، سعی کنید سه مورد که فکر می کنید مثبت بوده است به یاد بیاورید. " بگذار در مورد سه تا فعالیت مثبت که درباره این مشکل انجام دادیم فکی کنیم. مورد اول ... مورد دوم ... مورد سوم ... "

مرحله ششم: از پیام من استفاده کنید

وقتی از مشکلات صحبت می کنید اول از همه از این صحبت کنید که خودتان چه احساسی دارید. یا خودتان چه در مورد موضوع فکر می کنید. به عبارت دیگر از پیام من استفاده کنید. مثلا "وقتی می بینم این اتفاق می افتد، من عصبانی و غمگین می شوم" یا "وقتی این برخورد را می بینم من احساس می کنم دوستم نداری"

مرحله هفتم: مثال های ریز بزنید

وقتی می خواهید درباره مشکل مثال بزنید. کلی گویی نکنید و مثال دقیق و ریز بزنید. به عنوان مثال این دو مورد را با هم مقایسه کنید:

کلی گویی
ما همیشه با هم دعوا می کنیم
مثال دقیق
من می خواهم درباره چهارشنبه هفته قبل که سر هم دیگر داد زدیم صحبت کنم

احتمالا صحبت درباره یک دعوای خاص از گفتن اینکه همیشه دعوا می کنیم مفید تر است چون کمک می کند بدانیم چه مساله ای را می خواهیم حل کنیم

مرحله هشتم: چه چیزی برای خودتان، طرف مقابل و رابطه می خواهید

سعی کنید بیان کنید:

  • چه چیزی برای خودتان می خواهید
  • چه انتظاری از طرف مقابل دارید
  • چه چیزی برای رابطه تان می خواهید

به عنوان مثال : "من از تو انتظار دارم که بنشینی و صحبت کنیم. از خودم انتظار دارم که دیدگاه خودم را بشنوم و دیدگاه تو را هم بشنوم. و در مورد رابطه مان انتظار دارم به یک نقطه میانه بین نظر هردوی مان برسیم."

مرحله نهم: مذاکره کنید

با این هدف مذاکره کنید که به راه حلی برسید که هر دوی تان بتوانید با آن راه حل زندگی کنید.

  • یک مساله به خصوص و افرادی که در آن درگیرند را شناسایی کنید
  • به این سوال پاسخ دهید که هر کدام از ما در این میان چه می خواهیم یا چه نیازی داریم
  • تا جایی که می توانید به گزینه های مختلف فکر کنید و بارش فکری انجام دهید بدون اینکه هیچ کدام از آن ها را ارزیابی کنید یا به این فکر کنید که راه حل خوبی هستند یا نه . این راه حل ها را بنویسید
  • حالا در مورد راه حل هایی که نوشته اید صحبت کنید و ببینید مزایا و معایب هر کدام از آن ها چیست
  • بهترین گزینه یا گزینه های موجود را برای هر دوی تان انتخاب کنید. به این توجه کنید که هر کس چه کاری مایل است انجام دهد. از جملاتی که با من شروع می شوند استفاده کنید و خوب به یکدیگر گوش دهید.
  • تصمیم بگیرید که هر یک از دو نفر : (۱) چه کاری انجام می دهد ، (۲) چه موقع این کار را انجام می دهد ، (۳) چگونه این کار را انجام می دهد

مرحله دهم: برنامه ای را که در مرحله نهم در مورد آن به توافق رسیدید پیاده سازی کنید

مرحله یازدهم: بررسی کنید

بعد از یک زمان مشخص که طبق توافق تعیین می کنید، مثلا یک ماه بعد، دوباره جلسه ای بگذارید و ببینید چه قدر پیشرفت داشتید. سعی کنید از اتفاق های مثبتی که افتاده است تعریف کنید . و دوباره درباره مشکلات و تفاوت ها مذاکره کنید .