ارتباط جزء جدایی ناپذیر زندگی ما است. وقتی حالمان خوب است که ارتباط های خوبی را تجربه می کنیم. در دوره ارتباط موثر سعی می کنیم اجزاء مختلف مهارت گفتگو و ارتباط موثر را بررسی کنیم.

بعد از بیان تعریف ارتباط موثر، به این می پردازیم که ویژگی های پیام موثر چیست، هنر گفتن و هنر شنیدن از چه چیزهایی تشکیل شده است، موانع ارتباطی چیست و ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی ما چه تاثیری بر ارتباط موثر دارند.

ارتباط موثر یعنی اینکه بتوانیم ایده ای که داریم، فکری که در ذهنمان هست،‌ یا احساساتی که تجربه می کنیم را طوری به دیگران منتقل کنیم که منظورمان را بفهمند. حتما شما هم این را تجربه کرده اید که بعضی از اوقات چیزی گفتید و طرف مقابل شما چیز دیگری برداشت کرده است. از کسی تعریف کرده اید اما او برداشت منفی کرده است. یا می خواستید احساس خودتان را بیان کنید اما طرف از بیان احساس شما رنجیده شده است. چنین سوء تفاهم هایی هم به نحوه بیان ما و هم به دریافت طرف مقابل بستگی دارد. اگر کمی بیش تر با من در این پست همراه باشید درباره کدگذاری و رمزگردانی پیام صحبت می کنیم.

ارتباط موثر کمک می کند:

  • ادم ها یکدیگر را بهتر بفهمند
  • به درک بهتری از موقعیت ها برسیم
  • به یکدیگر صرف نظر از اختلاف نظر احترام بگذاریم
  • اعتماد بین طرفین ارتباط شکل بگیرد

به عنوان مثال مدیری که اهداف و انتظارتش از کارمندش را به طور واضح و مشخص بیان می کند باعث می شود کارمند هم کار مدنظر را انجام دهد و مورد احترام قرار گیرد. اما وقتی تکلیف به صورت واضح بیان نشده است، امکان دارد مدیر فکر کند کارمند دارد کم کاری می کند و کارمند فکر کند مدیر می خواهد بی جهت از او کار بکشد. بنابراین فضایی از پارانویا و عدم اعتماد بین این دو نفر شکل می گیرد. همچنین اگر یک کارمند هنگام ارتباط با مدیر تواند به طور واضح برای او توضیح دهد که برای انجام این کار چه مراحلی نیاز است و هر کدام چه قدر زمان می برد، ممکن است مدیر ددلاین غیر واقعی برای آن تکلیف در نظر بگیرد.

ارتباط می تواند دوستانه، کاری،‌ عاشقانه باشد. می تواند ارتباط بین استاد یا دانشجو یا دو همکلاسی اتفاق بیفتد. ارتباط می تواند کلامی یا غیر کلامی،‌ حضوری یا تلفنی یا آنلاین باشد. اما هر نوع ارتباطی داشته باشیم مواد لازم برای ارتباط یک فرستنده ، یک گیرنده و یک پیام است. اما ارتباط به این سادگی نیست. چون فرستنده پیامش را کد گذاری می کند و برای ما می فرستد و گیرنده باید این پیام کدگذاری شده را رمز گردانی (رمزگشایی) کند. به عنوان مثال فرض کنید دارید با دوستتان در یکی از رسانه های اجتماعی چت کنید. اگر دوستتان از اموجی های زیادی استفاده کند و شما به استفاده از اموجی عادت نداشته باشید ممکن است نتوانید کاملا پیام های او را بفهمید. از طرفی چون شما از اموجی کم تر استفاده می کنید ممکن است او نتواند پیام های شما را کاملا رمزگردانی کند. در این میان گاهی بازخورد به ما کمک می کند پیام ها اصلاح شوند. گاهی اوقات هنگام کدگذاری یا رمزگشایی اشتباهاتی رخ می دهد که بازخورد می تواند آن ها را رفع کند. یکی از آن کارها این است که وقتی فرد مقابل صحبتش را تمام کرد خلاصه ای از صحبت او را به او ارایه کنیم و با او چک کنیم که آیا من درست فهمیدم که منظور شما این است. و همیشه در این میان یک سری نویزها وجود دارد. نویزها می تواند باعث شود فرستنده در کدگذاری اشتباه کند. گاهی اوقات هم خود پیام حاوی نویز است. و گاهی هنگامی که داریم پیام را رمزگردانی می کنیم پیام خراب می شود.

روانشناسی مهارت ارتباط موثر می تواند به ما کمک کند دانش خودمان را نسبت به ارتباط افزایش دهیم و با تکرار و تمرین بتوانیم ارتباط موثر تری را با دوستان، آشنایان و همکارانمان رفم بزنیم.