گاهی مرز زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای یک مرز نامشخص می شود. این روزها خیلی از حرفه ها این را می‌طلبد که افراد همیشه آنلاین باشند. خیلی از افراد شغل‌های دورکاری یا فریلنسری در محیط خانه را انتخاب می‌کنند و خیلی از شغل‌ها بعد از ساعت کاری نیز فرد را از لحاظ ذهنی درگیر می کند.

پژوهش ها نشان می‌دهد استرس کاری روزانه می‌تواند بر رابطه افراد در خانواده تأثیر بگذارد. وقتی استرس شغلی زیاد است و به محیط خانه منتقل می‌شود می‌تواند حتی دید افراد را نسبت به رابطه‌شان تغییر دهد.

در یک پژوهش دو مطالعه بر روی زوج های شاغلی (Dual Learner) که بچه‌های خردسال داشتند، انجام شد. در هر دو مطالعه میزانی که فرد می‌تواند خودش را از لحاظ ذهنی از کار جدا کند سنجیده شد. همچنین میزان استرس کاری یا مشغولیت ذهنی فرد با کار سنجیده شد. علاوه بر این میزان کیفیت رابطه یا استرس هر دوی زن و شوهر در بعد از ظهر اندازه گرفته شد.

نتایج این پژوهش نشان داد اینکه افراد بتوانند ذهن خودشان را از محیط استرس کار جدا کنند باعث می‌شود که هم خودشان نسبت به رابطه احساس بهتری داشته باشند و هم همسرانشان. اما این کار هر مقدار که استرس در محیط کار بیش تر می‌شود سخت تر می شود.

پژوهشگران نتیجه گرفتند “وقتی زوجین کنار یکدیگر هستند اما جذب در کار خود شده اند، نظر هر دوی زوجین در مورد رابطه‌شان به صورت منفی تغییر می کند. البته اثر این کاهش کیفیت خیلی زیاد نیست اما “این کاهش کیفیت روزانه در رابطه احتمالاً به تدریج روی هم جمع می‌شود و کیفیت و حتی پایداری کلی رابطه را تهدید می کند”

اما افرادی که می‌توانند هنگام حضور در خانه یا بعد از اتمام ساعت‌های کاری خود را از استرس محیط کار جدا کنند، احساس فشار کم‌تری می‌کنند هر چند به نظر می‌رسد این بر استرسی که همسرشان تجربه می‌کند تأثیر چندانی ندارد.

به نظر می‌رسد وقتی تماس های مربوط به محیط کار خود را چک نمی‌کنید بیش تر در محیط خانواده حضور دارید.

اما چه کارهایی می‌توان برای کاهش استرس کاری انجام داد و راه درمان استرس کاری و جداشدن از استرس های محیط کار در خانه چیست؟

  • سرگرمی جدید انتخاب کنید.
  • روابط اجتماعی به شما کمک می‌کند ذهن خود را از محیط کار برای لحظاتی جدا کنید.
  • ورزش به احساس بهتر شما کمک می‌کند و از لحاظ جسمانی نیز استرس را از بین می برد.
  • به این فکر کنید که دلایل استرس شما در محیط کاری چیست و چه کار می‌توانید برای کاهش استرس شغلی خود انجام دهید.

و بعد از همه این‌ها به یاد داشته باشید اگر بتوانید وابستگی ذهنی خود را به محیط کار از بین ببرید می‌توانید به سلامت خود و سلامت خانواده خود کمک کنید. خود این آگاهی اثر‌بخش است.