نوشتن روزانه یا ژورنالینگ می تواند به کنترل احساسات و بهبود سلامت روان کمک کند. در این مقاله توضیح می دهیم که نوشتن روزانه چیست و چه فوایدی دارد و در انتها توضیح می دهیم برای نوشتن روزانه باید از کجا شروع کنیم.

وقتی نوجوان بودید، احتمالا یک دفترچه خاطرات روزانه را زیر تشک تان مخفی می کردید. آن دفترچه محرم اسرار شما بود، جایی که مشکلات، درگیری ها و ترس هایتان را بدون قضاوت شدن و تنبیه شدن در آن اعتراف می کردید. احتمالا ریختن همه ی آن افکار و احساس ها از ذهنتان روی کاغذ احساس خوبی داشت. حال و روز دنیا یک جورایی برایتان واضح تر می شد.

شاید وقتی بزرگتر شدید نوشتن در دفترچه خاطرات را رها کردید، با این که آن شیوه نوشتن افکار و احساساتتان هنوز می تواند وجود داشته باشد و از منافعش استفاده کنید، تا آن احساسات و افکار را شفاف تر بفهمید. در بزرگسالی آن کار را نوشتن روزانه (journaling) می گویند. و اگر شما درگیر استرس، افسردگی یا اضطراب هستید، داشتن دفتری برای نوشتن می تواند به شما کمک کند تا کنترل احساساتتان را به دست بگیرید و سلامت روانتان را بهبود دهید.

آیا نوشتن برای آرامش مفید است؟ : فواید نوشتن روزانه

یکی از راههای مدیریت هر احساس پرفشاری پیدا کردن یک راه خروجی سالم است که خودتان را به وسیله آن ابراز کنید، که باعث می شود نوشتن روزانه یک ابزار مفید در مدیریت سلامت روان شما باشد. نوشتن روزانه می تواند در موارد زیر کمک کننده باشد:

نوشتن روزانه به روش های زیر کمک می کند علائم (symptoms) تان را کنترل کنید و خلقتان را بهبود دهید:

  • کمک می کند مشکلات، ترس ها و دغدغه هایتان را اولویت بندی کنید
  • هر علامت (symptom) را روز به روز ردیابی کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی آن علامت را شروع می کند و راههایی برای کنترل بهتر آن یاد بگیرید
  • فرصتی برای خودگویی مثبت فراهم می کند و فرصتی که افکار و رفتارهای منفی را شناسایی کنید

وقتی مشکلی دارید و تحت استرس هستید، نوشتن روزانه می تواند به شما کمک کند چیزی را که باعث اضطراب و استرس شما شده است بشناسید و برنامه ای برای حل آن عوامل استرس زا بریزید و این به نوبه خود باعث می شود استرس شما کمتر شود.

در نظر داشته باشید که نوشتن روزانه فقط یک جنبه از سبک زندگی سالم برای مدیریت استرس و اضطراب و شرایط خاص سلامت روان است. برای این که بهترین بهره را برای مدیریت استرس بگیرید مطمئن شوید این موارد را هم انجام می دهید:

  • هر روز آرام سازی و مدیتیشن داشته باشید.
  • یک رژیم متعادل و مغذی داشته باشید.
  • منظم ورزش کنید—هر روز خود را درگیری فعالیت کنید.
  • هر شب خودتان را به مقدار زیادی خواب مهمان کنید.
  • از الکل و سوء مصرف مواد یا داروها دوری کنید.

برای این که مطمئن شوید این کارها را انجام می دهید از نوشتن روزانه استفاده کنید.

چطور بنویسیم

این نکته ها برای شروع نوشتن به شما کمک می کند.

  • سعی کنید هر روز بنویسید. برای تشویق خودتان به نوشتن به طور منظم، هر روز چند دقیقه برای این کار کنار بگذارید.
  • در نوشتن راحت باشید. همیشه یک خودکار و کاغذ دم دست داشته باشید تا وقتی خواستید سریع افکارتان را بنویسید، بتوانید این کار را انجام دهید. می توانید این کار را روی یک فایل در کامپیوتر نیز انجام دهید.
  • هر جور که حس می کنید خوب است بنویسید. نیازی نیست نوشته روزانه شما ساختار خاصی داشته باشد. این منطقه خصوصی خودتان است که از هر چه می خواهید در آن صحبت کنید. اجازه دهید کلمات آزادانه روی کاغذ بیایند؛ بدون اینکه نگران باشید غلط املایی داشته باشید یا این که دیگران در مورد نوشته تان چه فکر می کنند.
  • هرطور فکر می کنید مناسب است از نوشته روزانه تان استفاده کنید.  شما مجبور نیستید که نوشته تان را با هر کسی به اشتراک بگذارید. اگر شما می خواهید بعضی از افکارتان را با دوستان قابل اعتماد و عزیزانتان در میان بگذارید اما نمی خواهید درباره آن ها صحبت کنید، می توانید بخشی از نوشته هایتان را به آن ها نشان دهید.

داشتن نوشته روزانه به شما کمک می کند وقتی که احساس می کنید هیچ نظمی در دنیای شما وجود ندارد، نظم را برقرار کنید. به شما کمک می کند با آشکارکردن درونی ترین ترس ها، افکار و احساس هایتان، خودتان را بشناسید. به زمان نوشتن به عنوان یک زمان آرام سازی (relaxation) شخصی نگاه کنید؛ زمانی که شما در آن استرس را از خود می زدایید و آرام می شوید. در یک مکان آرام بخش و راحت بنویسید—شاید با یک فنجان چای. منتظر رسیدن وقت نوشتن خود باشید و بدانید که این کار برای ذهن و بدن شما مفید است.