خیلی ها واقعاً می خواهند مدیریت زمان خود را بهترکنند اما ناخواسته، موانعی را سر راه خودشان قرار می دهند که موفقیتشان را خراب می کند و مدیریت زمان را با بن بست مواجه می کند. اینجا 10 مورد که ممکن است خراب کننده موفقیت شما در مدیریت زمان باشد را به همراه شیوه مقابله با آن ها می­آوریم.

استراتژی تخریبی 1: پیش بینی شکست

استراتژی موفقیت: با گفتن چیزی شبیه این به خودتان که "برنامه ریزی هیچ وقت برای من کار نمی کند" شما می توانید به سادگی قبل از شروع، امید خودتان را از دست بدهید. درباره این که آیا می توانید موفق شوید یا نه، قضاوت نکنید و مثبت فکر کنید. چیزهایی شبیه این به خودتان بگویید "من می توانم مدیریت زمان را قدم به قدم یاد بگیرم" یا "من نمی دانم که می توانم موفق شوم یا نه، اما مسلما با تلاش کردن شکست نمی خورم؛  حتما چیزهایی در این مسیر یاد می گیرم".

استراتژی تخریبی 2: شروع خیلی بزرگ

استراتژی موفقیت : اینکه شما به یکباره از وضعیتی که به ندرت زمان خود را مدیریت می کردید به وضعیتی برسید که همه ثانیه ها و یا حتی اکثر وقتتان را مدیریت کنید، یک انتظار غیرواقع بینانه است و شما را به استقبال شکست می برد. هنگام شروع، برای یک زمان کوتاه برنامه ریزی کنید که تا اندازه ای مطمئن هستید در آن موفق می شوید. حتی استفاده از یک برنامه 30 دقیقه ای یا یک ساعته از یک روز می تواند یک نقطه شروع عالی باشد؛ اگر شما این طور فکر کنید که موفق خواهید شد. به عبارت دیگر همین پایبندی نسبت به صفر دقیقه پایبندی به برنامه که ممکن است عادت قبلی شما باشد، 100% پیشرفت است.

 در فرهنگ ایرانی ضرب المثلی داریم که "سنگ بزرگ علامت نزدن است"

استراتژی تخریبی 3: برنامه ریزی برای تک تک لحظات یک روز

استراتژی موفقیت: افرادی که مدیریت زمان برایشان مهم است، این ترس رایج را بیان کردند که: " اگر برنامه ریزی کنم همه لذت و در لحظه بودن را در زندگی ام از دست می دهم". زندگی با تجربه های پیش بینی ناپذیرش جالب می شود. بنابراین برای جیک و پوک تمام زندگی  برنامه ریزی نکنید. باقی گذاشتن تعدادی زمان های خالی کمک می کند احساس نکنید در دام برنامه ریزی افتاده اید و به شما این آزادی را می دهد که از فرصت های غیرقابل پیش بینی لذت ببرید، هر زمان که آن فرصت ها پیش بیایند.

استراتژی تخریبی 4: برنامه ریزی به صورت کاملا غیرواقع بینانه

استراتژی موفقیت: یک قانون سرانگشتی این است که مدت  زمانی که فکرمی کنید تکلیف طول می کشد را دوبرابر کنید. باورش سخت است؟ شما تعجب می کنید وقتی بفهمید اغلب تخمین دو برابری درست در می آید. اگر حتی تخمین های دو برابری برای همه کارهای شما کافی نیستند، شما احتمالا بیش از اندازه کار در برنامه خود قرار داده اید و اینجا نگاه کردن به "تصویر بزرگتر" همه تعهداتی که دارید برای آن ها برنامه ریزی می کنید می تواند به شما کمک کند.

استراتژی تخریبی5: وقتی کارها طبق برنامه ریزی شما پیش نمی رود تصور کنید شکست خورده اید و برنامه را رها کنید.

استراتژی موفقیت : هیچ کس به طور کامل یا حتی بیشتر اوقات، نمی تواند به برنامه پایبند باشد. اگرشما از خودتان انتظار داشته باشید که به طور کامل به برنامه عمل کنید، شما خودتان را برای شکست آماده کرده اید.سپس، این شکست یک بهانه بزرگ برای رهاکردن همه برنامه ریزی ها است. وقتی به بخشی از برنامه عمل نکردید، برای اینکه یک تجربه موفق در روز داشته باشید آن قسمت از برنامه که باقی مانده است را انجام دهید. شما ممکن است چیزی شبیه این به خودتان بگویید "من سه ساعت قبل از برنامه ام را از دست دادم اما یک ساعت از روز باقی مانده که می توانم آن چه در برنامه داشتم را در این یک ساعت انجام بدهم.

استراتژی تخریبی 6: تمرکز بر گذشته  

استراتژی موفقیت :یک چیز بیش تر نمی توان در مورد شکست های گذشته گفت—آن ها گذشته اند. مشتاق موفقیت های آینده باشید و شکست ها را به عنوان انگیزه ای برای رشد استفاده کنید نه بهانه ای برای آسیب زدن به خودتان.

استراتژی تخریبی 7: تاکید کردن بر شکست ها و نادیده گرفتن موفقیت ها

استراتژی موفقیت : افرادی که خوب مدیریت زمان نمی کنند اغلب از دست خودشان عصبانی می شوند در حالی که این عصبانیت در مدیریت زمان موثر تداخل می کند و زمانی راکه می تواند بهتر صرف کارکردن در جهت اهداف شود  می گیرد. یادگیری یک مهارت جدید بدون اشتباه کردن ممکن نیست. روی آن چه خوب انجام داده اید تمرکز کنید و مبنا را روی موفقیت های کوچک قرار دهید که موفقیت های بزرگ را تولید می کنند. علاوه بر این، طور دیگری راجع به اشتباهات فکر کنید—نشانه ای از اینکه شما در حال تلاش هستید و در نتیجه دارید پیشرفت می کنید.

استراتژی تخریبی 8: فعالیت های بی معنی و بی حاصل را اولویت بندی کنید.

استراتژی موفقیت : این ساده است که فعالیت های کوچکتر و کم اهمیت تر را برای اجتناب از فعالیت های هدفمند، مشکل و چالشی انجام دهید. به نظر بعضی مفید است که فعالیت های با اولویت بالا یا سخت را اول انجام دهند تا از شر آن ها خلاص شوند. بعضی دیگر این طور فکر می کنند که اگر یک تکلیف ساده را برای شروع برنامه ریزی انتخاب کنند به آن ها کمک می کند در برنامه مستقر شوند و بعد از آن بتوانند از پس انجام تکلیف سخت برآیند.  صرف نظر از اینکه کدام یک از این دو مدل برای شما بهتر کار کند، فعالیت های سخت یا  معطوف به هدف را در اولویت قرار دهید و زمان مشخصی برای انجام آن ها اختصاص دهید. صحبت با تلفن، رفتن به بازار، و انجام خریدهای دیگران و غیره را به عنوان پاداش برای کار روی پروژه های اولویت بالا در نظر بگیرید.

استراتژی تخریبی 9: مدیریت زمان بر اساس نیازها و اولویت های دیگران

استراتژی موفقیت : وقتی برای اهدافی که درجهت امیدها و آرزوهای خودتان است، کارکنید، انگیزه شما برای موفقیت خیلی قوی تر خواهد بود تا وقتی برای اهداف دیگران کار می کنید. حتی آن قسمت از زندگی که بر اساس اولویت های دیگران است (پرداخت قبض، کارکردن در پروژه ای با یک رئیس غرغرو و غیره)، وقتی شما زمانی را برای کار در جهت اهداف شخصی تان داشته باشید، سریعتر پیش خواهد رفت. برای تعریف کردن اهداف شغلی و شخصی وقت بگذارید و برای دستیابی به این اهداف، برنامه 1 ساله، 5 ساله و 10 ساله تدوین کنید.

استراتژی تخریبی 10: تنها کار کنید

استراتژی موفقیت : وقتی می خواهید عادت های قدیمی را تغییر دهید تنها نباشید. پژوهش ها نشان می دهد که افرادی که از حمایت دیگران کمک می گیرند در تغییر عادت های بد به مهارت های جدید موفق تر هستند. شخصی را پیدا کنید که از موفقیت هایتان حمایت می کند و شما را به ادامه پیشرفت تشویق کند؛ صرف نظر از مشکلات و افت و خیزهایی ممکن است در مسیر پیشرفت داشته باشید. پیدا کردن یک همراه حمایت کننده که او هم می خواهد مدیریت زمان خود را بهبود دهد به هر دو شما فرصت های جالبی برای حل مسأله مشترک، حمایت از یکدیگر یا قراردادهای دوطرفه می دهد.